معمارکده2012

معمارکده2012
بزرگترین وبلاک تخصصی معماری
ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:





Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت

نگهبانی، حمل و نقل اثاثیه میهمانان در سرسرای لابی، محل استقرار سرنگهبان باید به ترتیبی باشد که امکان کنترل وردودی، میز پذیرش، صندوق و آسانسورها را داشته باشد. لازم است سرنگهبان یک فضای انبار برای بسته های کوچکی که در غیاب میهمانان به هتل تحویل داده می شود، در اختیار داشته باشد. در نقطه مشابهی از سرسرا و در دسترس نگهبان، باید انبار نسبتاً بزرگی برای نگهداری اثاثیه میهمانان در فاصله تخلیه اتاق تا ترک هتل در نظر گرفته شود. فضاهای پشتیبانی: توالت ها، محل نگهداری پالتوها، تلفن های داخلی و عمومی از جمله فضاهای خدماتی این بخش محسوب می شوند. نمازخانه و اتاق مخصوص کمک های اولیه و فوریت های پزشکی می توانند در زمره فضاهای این قسمت درآیند. فضاهای عرصه غذا و نوشیدنی در اواسط دهه هفتاد میلادی و در موقعیتی که رقابت بین هتل های فزونی یافته بود، صنعت هتلداری و هتل سازی متوجه فرصت هایی شد که فعالیت و عملیات بهینه رستوران ها و سالن های هتل می تواند برای موفقیت هتل در بازار مشتریان هتل در بازار که فضاهایی که برای عرضه غذا و نوشیدنی به خوبی طرح ریزی شده اند، تقاضا برای اتاق های خواب و جلسات را افزایش داده و عموم مردم را به خصوص برای ساعت صرف ناهار و شام، به خود جلب و سود بیشتری تولید می نماید. طراحی رستوران و تریاهای موفق،باید بر اساس شناخت رفتار و حالات ناپایدار و متغیر مسافران باشد. برای مثال اکنون تعداد بیشتری از افراد خارج از اوقات معمول غذا صرف می کنند. میهمانان از رستوران هایی که در آنها عناصر سلف سرویس مانند بوفه آزاد به کار رفته است و امکان انتخاب از میان غذاهای به نمایش گذاشته را داشته و خود تعیین کننده زمان صرف غذا باشند و نیز بتوانند در آنها با لباس غیررسمی ظاهر شوند، استقبال بیشتری می نمایند. در این ملاحظات که بخشی از یک یا چند رستوران و سالن صرف نوشیدنی، به طور شکیلی به گرد لابی هتل قرار داده می شوند، اینها و سایر فضاهای عرضه انواع مخصوص غذا و نوشیدنی، نظیر رستوران های عرضه غذاهای ویژه، رستوران روی بام و رستوران تم، مکان فروش غذاهای آماده و سبک، بار و سالن های تفریحی، یک طبقه بندی ثانویه و پیچیده تری در فضاهای عمومی تشکیل می دهند. در هتل های تفریحی تدارکات لازم برای سرویس غذا در هوای باز مهیا می شود و این سرویس با توسط گسترش یک رستوران به بیرون از هتل یا به صورت کاملاً جداگانه انجام می گیرد. به منظور استفاده از چشم اندازهای شهر و یا طبیعت اطراف، رستوران بام می تواند جواب مناسب باشد. از جمله دیگر روش های ارائه خدمات غذایی، ایجاد رستوران واحد، شامل چند بخش مختلف است. هر قسمت مناسب با نوع غذا و سرویسی که ارائه می دهد، از نظر مصالح به کار رفته در کف و سطوح و نوع مبلمان، نورپردازی، چیدمان و... خود را جدا می کند. ظرفیت رستوران ها بسته به اندازه هتل، میزان پتانسیل جذب از بیرون هتل، موقعیت آن در رابطه با رستوران های دیگر، مدت زمان اقامت میهمانان و مقدار صبحانه ای که باید در اتاق ها سرو شود متغیر است. روش ها و پیشنهادهایی به منظور بهبود وضعیت سرویس غذا: 32- ایجاد چند رستوران کوچک که دارای سبک های مشخصاً متمایز از هم می باشند و تحت پوشش یک نظام غذایی مشترک عمل می کنند، با گنجایش در حدود 30 تا 80 صندلی 33- آشپزی نمایشی مانند غذاهای چینی و کباب 34- استفاده از ویترین غذا در نزدیکی ورودی یا نزدیکی مرکز رستوران 35- رستوران آتریومی که به صورت فضاهای باز عرضه غذا ( مانند کافه کنار گذر در لابی) میهمانان را به سمت خود می کشاند. به منظور کارآیی سرویس غذا و نوشیدنی باید به نکات ذیل توجه کرد: 36- کلیه مکانهای عرضه غذا و نوشیدنی حتی الامکان دسترسی مستقیم و نزدیک به آشپزخانه داشته باشد، به جز قسمت هایی که دارای سرویس غذایی کوچکی هستند. 37- کلیه این اماکن به سرویس پشتیبانی نیاز دارند، که می تواند از انبار یا آشپزخانه تأمین شود. 38- اماکن عرضه نوشیدنی را باید از نواحی رفت و آمد میهمانان و مراجعین در لابی تشخیص داد. 39- رستوران ها و محل های بزرگتر صرف نوشیدنی باید به صورتی طراحی شوند که بتوان بخش هایی از آنها را در اوقات کاهش مشتری بسته نگه داشت. 40- رستوران و محل های صرف نوشیدنی بهتر است دارای نمای خارجی بوده و دسترسی مستقیم به بیرون داشته باشند. ملزومات رستوران ها: 41- رعایت سلسله مراتب ورود 42- تعبیه مکانی جهت استقرار میزبان 43- چیدن مناسب صندلی به گونه ای که نقاط خاص داخل رستوران و یا بیرون آن متوجه باشد. 44- ایجاد فضایی دوستانه و در عین حال خصوصی با استفاده از پارتیشن ها و اختلاف سطوح 45- مجزا نمودن صندلی ها از بخش های عبوری و خدمات رسانی 46- مکان یابی وطراحی ایستادگاههای سرویس دهی به گونه ای که ظاهر بارزی نداشته باشند. 47- نورپردازی مناسب جهت استفاده در ساعات متفاوت و تأثیر آن در رسمی تر جلوه دادن فضا. 48- پیش بینی سن یا محوطه ی کوچکی جهت انجام برنامه های سرگرم کننده. ملزومات بار لابی: 49- قابل رویت بودن 50- قرار دادن تعدادی صندلی در کنار پیشخوان بار اضافه بر مبلمان راحت آن. 51- تعبیه پیشخوان خدماتی کوچک که انبار کوچکی نیز در مجاورت آن باشد. 52- پیش بینی فضایی برای قرار دادن پیانو و یا سرگرمی های محدود دیگر. فضای انتظار سالن اجتماعات این فضا جهت پذیرش امور اداری مربوط به برگزاری ملاقات ها و اجتماعات و در کل رفت و آمدهایی که جهت ورود به سالن انجام می گیرد مورد نیاز می باشد. فضای مورد نیاز برای ایستادن در پیش فضا در حدود 5/0 متر مربع برای هر نفر است. پیش فضا باید دسترسی مستقیم به بخش های مختلف سالن اجتماعات داشته باشد. پیش بینی سرویسهای بهداشتی و رختکن ها در مجاورت این فضاها لازم است. اتاق های ملاقات و جلسات این فضا جهت برگزاری انواع نشست ها، ملاقات ها، جلسات و میزگردهای گروه های تجاری، صنعتی، فرهنگی، هنری و... به وجود آمده است. بنابراین باید مجهز به سیستم های سمعی و بصری باشد: عمده کاربرد این بخش در هتل ها گردهمایی و مجموعه تفریحی می باشد. برخی از این اتاق ها برای مدت مشخصی در اختیار گروه یا سازمان خاصی قرار می گیرد.                                       اتاق های پذیرایی این اتاق ها نیز عملکردی مانند ضیافت را دارند، ولی در مقیاس کوچکتر و نیازهای مربوط به پذیرایی از میهمانان را که جهت مذاکرات سیاسی، تجاری، اقتصادی، و یا فرهنگی با میهمانان هتل برگزار نموده اند بر طرف نماید. از این اتاق ها یم توان در مواردی جهت برگزار ملاقات ها نیز استفاده نمود. تسهیلات تفریحی- ورزشی امکانات ورزشی در هتل ها از یک استخر کوچک در هتل هایی که توسط یک خانواده اداره می شود تا کلوپ های بدنسازی بزرگ در هتل های مرکز شهری و مجموعه های وسیع گلف، تنیس یا اسکی در هتل های تفریح خارج شهر را شامل می شود. آمار نشانگر این است که تعداد کمی از میهمانان از فضاهای ورزشی استفاده می نمایند. ولی اغلب آنها توقع و انتظار وجود آنها را دارند. تعدادی از هتلها خدمات این بخش را به اهالی منطقه ارائه می دهند تا مانع از به هدر رفتن این خدمات شوند. پیش بینی برخی امکانات ورزشی- تفریحی برای هتل های پنج ستاره الزامی است و این امکانان به طور عمده عبارتند از: استخر، سونا، اتاق ورزش ( پینگ پنگ و بدنسازی و...)، محوطه بازی بچه ها و پارک داخل محوطه هتل. استخر شنا حداقل ابعاد استخر در هتل ها 2/1 در مورد استخرهای سرپوشیده باید به این نکته توجه کرد که سقف استخر از جنسی باشد که از ورود نور آفتاب به داخل محوطه جلوگیری نکند و در ضمن پیش بینی تهویه مناسب در مورد آنها الزامی است. محوطه استخر باید از سایر فضاهای عمومی جدا بوده و نیز میهمانان بتوانند بدون عبور از میان لابی و بوسیله آسانسور به آن دسترسی داشته باشند. کلوپ ورزش، بدنسازی این بخش از بهترین قسمت های مجموعه ورزشی، تفریحی هتل محسوب می شود. تمرکز اصلی آن بر روی انواع وسایل ورزشی بدنسازی و تسهیلات سلامتی مانند اتاق بخار حمام داغ، سونا و نیز فضاهایی جهت تمرینات بدنسازی و... بوده و موقعیت آن باید به نحوی باشد که دسترسی به آن هم از پارکینگ ( در صورت مشترک بودن با مراجعین آزاد) و هم از آسانسورهای داخلی مستقیماً بدون عبور از لابی، جهت میهمانان هتل ممکن باشد. فضاهای مورد نیاز این بخش بسته به موقعیت هتل عبارتند از توالتها، دوش ها، رختکن ها، سونا، اتاق نرمش و بدنسازی، اتاق کنترل، فضای پذیرایی و انتظار انواع ورزشهای دیگر که در این دسته بندی قرار می گیرند و اخیراً مورد توجه واقع می شوند. سالن ورزش های ایروبیک و یوگا است که با توجه به نوع هتل و موقعیت سایت ممکن است در برنامه ریزی این بخش دیده شود.   عرصه اداری در هتل های بزرگ فضاهای اداری شامل موارد زیر است: دفتر لابی: دفتر لابی بخشی از فضاهای اداری است که میهمانان و مراجعه کنندگان پیش از همه با آن آشنا می شوند و پیشخوان لابی، پذیرش، معاون هتل، رزواسیون، اپراتورهای تلفن، اتاق کنترل حریق، صندوق امانات و اتاق حسابداری را شامل می شود. دفاتر اداری: ترجیحاً در نزدیکی قسمت پذیرش اما در قسمت دیگری نیز می تواند باشد این قسمت دفاتر مدیران ارشد ( اجرایی)، دفاتر حسابداری و دفاتر فروش و تدارکات می باشد. دفاتر حسابداری، بهترین مکان برای آن، بخشی از مجموعه اصلی در مجاورت پیشخوان لابی است که می تواند با داشتن فاصله مناسب از این قسمت به طور رضایت بخش فعالیت کند. ملزومات آن، مدیر حسابداری، حسابرس، صندوقدار قسمت پرداخت حقوق، اتاق کامپیوتر، منشی، بایگانی و بخش کپی است. دفاتر مدیران اجرایی: کوچکترین سطح را در بین دفاتر دار می باشد. این قسمت شامل مدیر عمومی، معاونین مدیر اجرایی، مدیریت بخش عرضه غذا و نوشیدنی، منشی، اتاق کنفرانس و سرویس های بهداشتی می باشد. البته در هتل های بزرگ به دلیل جدا بودن این دفاتر از دفتر لابی، مدیر عمومی در دفتر لابی، وظیفه مدیریت اتاق ها را بر عهده دارد. دفاتر فروش و تدارکات: این گروه مسئول جلب گروهای کاری و سرویس دهی به جلسات و ضیافات در هتل می باشد. مدیریت فروش، نماینده فوش، مدیریت تدارکات، مدیریت ضیافات، مدیریت خدمات، اتاق ثبت نام و منشی از جمله ملزومات این قسمت می باشد. دفاتر فروش و  تدارکات در مجاورت فضاهای مراسم و فعالیتها قرار بگیرد.     عرصه خدماتی برنامه ریزی و طراحی فضاهای خدماتی و دور از دید هتل که به ندرت دردیدرس میهمانان هتل قرار می گیرد بر قابلیت کارکنان در ارائه خدمات در بخش خانه داری، تعمیرات تأسیسات و خدمات غذایی و نوشیدنی به هتل تأثیر می گذارد. فضاهای کاری این قسمت شامل موارد زیر می باشد: 53- فضاهای لازم برای کارکنان 54- آماده سازی غذا و نگهداری آن 55- بارانداز، زباله و انبار عمومی 56- رختشویخانه و خانه داری 57- فضاهای مهندسی و مکانیک در هتل های بزرگتر لازم است که این فضاهای خدماتی دور از دید به صورت اقتصادی و کارآمد عمل نمایند تا  کارکنان بتوانند بدون عبور از میان لابی و سایر فضاهای عمومی به کلیه بخش های هتل دسترسی داشته باشند. بدین ترتیب فضاهای خدماتی پشتیبانی باید در پیرامون بارانداز و نزدیک ورودی کارمندان، یا نزدیک یک راهروی خدماتی اصلی قرار داشته باشند. فضاهای لازم برای کارکنان: شامل قسمت کنترل، دفاتر پرسنل، رختکن کارکنان و سالن غذاخوری کارکنان می باشد، امنیت عبور و مرور و تجهیزات مورد نیاز برای بخش های مربوط به کارکنان نسبت به سایر قسمت های دور از دید، کمتر سختگیرانه است و این امر امکان بیشتری را برای جابجایی آن ها در بخش خدماتی بوجود می آورد، به نحوی که دفاتر پرسنل در ارتباط نزدیک با ورودی کارکنان، رختکن یا قسمت تحویل روپوش ها و کنترل و در نهایت غذاخوری و تریای کارکنان در ارتباط یا آشپزخانه اصلی می باشد. دفاتر پرسنل: دفاتر ایمنی و ثبت ساعات را در داخل ورودی کارکنان و در نزدیکترین نقطه به آن قرار گیرند. امکان کنترل ورودی و راهروی خدماتی اصلی را فراهم نمایید. رختکن کارکنان: در قسمت رختکن ها برای هر کارمند یک کمد با ارتفاع کامل باید در نظر گرفته شود فضای مربوط به نیمکت برای هر نفر 36/0 متر مربع می باشد در قسمت کارکنان سرویس های بهداشتی نیز باید در نظر گرفته شود.                         آسانسورها به جز مورد مربوط به متل های یک یا 2 طبقه، سایر هتل ها و متل ها از آسانسور برای انتقال میهمانان از لابی اصلی و بخش پذیرش به طبقه ای که اتاق مورد نظر قرار دارد بهره می برند. آسانسورها باید به نحوی قرار داشته باشند که بلافاصله چه از ورودی هتل چه از طریق پذیرش قابل مشاهده و در دسترس باشند. نکته ی دیگر در طراحی آسانسورها، موقعیت آسانسورها در طبقات مربوط به اتاق های خواب است. توصیه می شود که این امکان در وسط طبقات باشد تا اندازه ی طی شده از هر سمت به حداقل برسد. بهتر خواهد بود که آسانسورها به نحوی طراحی شوند که در وسط دو انتهای راهروی طبقات اتاق های خواب قرار داشته باشند. اندازه، تعداد و سرعت مورد نیاز آسانسورها قابل تعیین است. این شرکت تولید کننده که با در دست داشتن فاکتورها و مشخصات هتل، تعداد و اندازه و سرعت آسانسورها را در اختیار معمار قرار می دهد. بسیاری از شرکتهای تولید آسانسور این اطلاعات را از طریق کامپیوتر محاسبه می کند و در زمانی کمتر از چند ساعت می توانند نتایج را در اختیار معمار قرار دهند. طراح هتل باید در خاطر داشته باشد، که آسانسور بخشی از فضای هتل است، بنابراین در کنار اهمیت در زمینه ی فضاسازی در لایی ها، راحتی و آسایش داخل آسانسور نیز باید مدنظر گیرد. تحت هیچ شرایطی نباید از آسانسور میهمانان برای خدمات استفاده شود. بسیاری از طراحی های هتل ها، قرار گرفتن آسانسور خدمات در فضای اصلی هتل و خاطر نشان می شوند که البته این امر چندان ضروری نیست. هر بانک آسانسور باید به نحوی قرار بگیرد که بهترین خدمات را در اختیار بخش جلویی خانه قرار دهد. پیش از ترک مبحث طراحی لابی باید اشاره ای به موقعیت مسئول لابی داشت. قرارگاه مسئول لابی باید به نحوی قرار بگیرد که دیدی کامل نسبت به ورودی هتل، میز پذیرش و آسانسورها در اختیار قرار دهد. چنانچه هتل قصد ارائه خدمات مقتضی را داشته باشند در این قسمت وظیفه ی مسئول لابی است تا مراقب وضعیت رسیدگی به میهمانان ورودی و خارج شونده از هتل باشد. وظیفه ی اوست که مراقب باشد تا برای اسباب و وسایل خروجی و ورودی میهمانان پیشخدمت وجود داشته باشد. همچنین بر پایگاه به نوعی نقطه ی مراقبت است تا میهمانان به هنگام خروج از هتل به قسمت حسابداری برای تسویه حساب بروند همچنین مسئول لابی نیازمند صندوقی است کوچک برای نگهداری بسته هایی که برای میهمانان غائب آورده می شود. همچنین در برخی موارد، میهمانی که تسویه حساب کرده است و قصد ترک هتل را دارد ممکن است که وسایل خود را به مسئول لابی سپرده و تا زمان خروج و رسیدن وسیله نقلیه و انتقال یافتن به فرودگاه و غیره در هتل بماند و خارج نشود. آن را بر کمک به گرداننده ی هتل در کاهش هزینه ها شود. اتاق های میهمان هر آنچه تاکنون در مورد هتل گفته شد، در راستای محصول اصلی هتل که همان اتاق میهمان است می باشد و این آخرین محصولی است که در حقیقت باید فروخته شود. اتاقی که فروخته نشود و درآمدی که از دست برود قابل بازگشت نیست. حال اجازه دهیده نگاهی به خود اتاق خواب بیاندازیم. اولین نکته ی مدنظر اندازه است. برای لحظه ای اجازه دهید که از فضای اشغال شده توسط تخت خواب صرف نظر کنیم و خود اتاق را مدنظر قرار دهیم. اندازه و ابعاد اتاق بر اساس تعداد مبلمان و لوازمی که قرار است در اتاق استفاده شود و همچنین میزان لوکس بودن از نظر گرداننده ی هتل تعیین می شود. اجازه دهید به نکته ی آخر یعنی لوکس بودن بپردازیم. واضح است که لوکس بودن با توجه به هزینه های ساخت امری پر هزینه و گران است. اندازه اتاق نیز در اینجا مهم است چرا که خوب خواهد بود اگر اندازه به نحوی در نظر گرفته شود که نه تنها فضای کافی در اختیار بگذارد بلکه لوکس بودن به سبب وسعت فضا را نیز فراهم آورد. اکنون اجازه دهید به سراغ قضیه اول یعنی، تجهیزات مبلمان مورد نیاز و فضای لازم برای آنها برویم. برای فهم نیازمندیهای مربوط به مبلمان، داشتن علم کافی در مورد انواع مختلف اتاق هایی که توسط متل های و هتل ها در اختیار مشتریان قرار می گیرد لازم است معمول ترین نوع اتاق، اتاق دو تختخوابی است و سپس بحث از اتاق های تک تختخوابی و یا سوئیت ها به میان می آید. اندازه اتاق های دو تخته بنا به نظر گرداننده ی هتل در مورد نوع و اندازه تخت ها فرق می کند. حال نکته ای که پیش می آید این است که آیا یک میز در بین تخت ها قرار می گیرد و یا صرفاً تخت ها به هم چسبانده می شوند. اتاق های دارای دو تخت با یک میز در میان آنها، مدنظر بیشتر هتلداران است چرا که تعداد زیادی از مشتریان لزوماً زوج نیستند. برای مثال ممکن است که مشتریان، دو زن، دو مرد و یا یک فرد بالغ به همراه یک بچه باشند. به عنوان مثال دو مرد که با هم به فرض برای سفر تجاری آمده اند، ترجیح  میدهند که بر روی تخت مخصوص خود بخوابند تا در کنار هم. نکته قابل توجه دیگر اندازه خود تخت هاست. انواع مختلفی از تخت ها با ندازه های مختلف، مثل تخت های یک نفره با 90 سانتیمتر پهنا، تخت های با اندازه کامل و پهنای 120 سانتیمتر، یک تخت سایز کویین با 150 سانتیمتر پهنا و در نهایت تخت کینگ سایر با پهنای 180 سانتیمتر، وجود دارند. و تقریباً تمامی این تخت ها در اندازه ی طول 200 سانتیمتر ساخته می شوند. از آنجایی که میانگین افراد با قد بلند در بین آمریکایی ها رو به افزایش است پس در نظر گرفتن اندازه 210 سانتیمتر برای طول تخت ها به عنوان استاندارد مناسب به نفر می رسد. یک دلیل استفاده از تخت های کویین، راحتی این تخت هاست و میهمانان به دلیل پهنای بیشتر این تخت ها احساس راحتی بیشتری می کنند، همچنین این تخت ها این امکان را به برخی از خانواده ها می دهد که فرضاً کودک همراه خود را روی همان تخت در بین خود جای دهند. زمانی که از تخت های کینگ استفاده می شود این امکان را به وجود می آورد که در دو اتاق 4 نفر انسان بالغ و بزرگسال جای بگیرد. در رابطه با تخت ها عاقلانه است که به خاطر بسپاریم که بخش بالای سر تخت، از دیدگاه مبلمان، دارای ویژگی بسیار مهمی در هتل هاست. تخت ها به عنوان یک قانون دارای کناره های قابل تعویض می باشند. که توسط پیشخدمت در هنگام تمیز کردن اتاق برداشته می شوند. محرک بودن تخت ها بسیار مهم است چرا که به پیشخدمت ها امکان تمیز کردن زیر آنها را می دهد. اکنون در مورد تخت ها می دانیم که حداقل نیاز به 45 سانتیمتر طول از دیوار تا لبه ی تخت داریم. در صورت امکان نیاز به وجود یک فضای خالی 90 سانتیمتری و در صورت عدم وجود مبلمان در مقابل تخت پهنای اتاق حداقل 300 سانتیمتر می باشد. اثاثیه ای بر روی دیوار روبروی تخت نصب می شوند معمولاً یک جالباسی و یا قفسه ای دارای جعبه می باشد. چنین مبلمانی نیازمند 540 سانتیمتر پهنا می باشد بهتر است که پهنای بهینه 20/0سانتیمتر در نظر گرفته شود. باید در نظر داشته باشیم که درآورها نیازمند فضای کافی در جلویشان برای باز کردن درب جعبه ها می باشند و نباید که میهمان مجبور به نشستن بر روی تخت به جهت باز کردن جعبه شود. که بنابراین فضای خالی 90 سانتیمتر باید دوباره مدنظر قرار گیرد. چنانچه اندازه ی 210 سانتیمتر را برای تخت و 90 سانتیمتر برای فضای خالی و 60 سانتیمتر برای جالباسی را در نظر بگیریم، ابعاد بهینه ی 360 سانتیمتر را برای اتاق خواهیم داشت. این اندازه ی حداقل است و اگر نقشه و بودجه اجازه دهد می توان 18 سانتیمتر دیگر را نیز به اندازه افزود. حال اجازه دهید طول اتاق را مدنظر قرار دهیم. این اندازه بر پایه نوع تخت مورد استفاده متغیر است. مهم است که در یک اتاق علاوه بر تجهیزات مخصوص خواب، لوازم مخصوص نشستن نیز در نظر گرفته شوند. معمولترین این تمهیدات و تدارکات که در بیشتر هتل ها یافت می شود، 2 صندلی معمولی به همراه یک میز نوشیدنی در میان آنهاست. یک صندلی راحتی نیازمند 75 سانتیمتر عمق و 75 سانتیمتر فضا در جلو برای قرار گرفتن پاها می باشد. که بنابراین باید 150 سانتیمتر فضا از دیوار قبل از اولین اثاثیه اتاق را در خاطر داشته باشیم. محل قرار گیری و چیدمان صندلی ها معمولاً در کنار پنجره دیواری است. و دلیل این امر نیز به دلیل در اختیار قرار دادن منظره بیرون هتل می باشد. در رابطه با میز نوشیدنی می توان به سراغ میزی کوتاه که می تواند برای غذاخوری، بازی و یا نوشتن استفاده شود، رفت. بیشتر این میزهای نوشیدنی از نوع پایه دار به همراه چراغ مطالعه اند که به نوعی کار 2 عدد از تجهیزات مبلمان اتاق را انجام می دهند. این امر سبب استفاده بهینه از فضا خواهد شد. در مورد چراغ نیز باید علاوه بر چراغ رومیزی و سقفی چراغی نیز برای مطالعه در تخت نیز در نظر گرفت. معمول ترین نوع تدارکات در این زمینه یک چراغ خواب دارای 2 سر می باشد که بر روی میز بین تخت ها واقع است. بر اساس تحقیقات انجام شده این چراغها به نحوی ساخته می شوند که در حالیکه نور کافی برای مطالعه یک نفر در تخت فراهم می آورند، فرد دیگر به راحتی و بدون مزاحمت می تواند استراحت کند. فضای دیگر نیازمند نورپردازی مناسب است، فضای مربوط به خودآرایی و مطالعه و نوشتن می پردازد و یا میهمانان زن در پشت آن نشسته و به آرایش می پردازند. در اینجا باید گفت ترکیب جالباسی و درآور مربوط با تکه ی دیگر از لوازم که میز نویسندگی و آرایش نامیده می شود تبدیل به یک استاندارد شده است. از دیگر تدارکات کارآمد امروزی گنجه لباس یا جامه دان ایستاده است. پیش از ترک کردن بحث در مورد اثاثیه اتاق خوب است بگوییم که حداقل یک صندلی دیگر مورد نیاز می باشد، که می تواند یک صندلی و یا یک چهار پایه در پشت میز آرایش باشد. در نظر گرفتن یک صندلی دیگر نیز مناسب است چرا که خوشایندتر است که 4 نفر میهمان همگی بر روی صندلی بنشینند. بین هر جفت تخت وجود یک پا تختی با یک فضای ذخیره در زیر آن استاندارد می باشد. ممکن است میز نوشیدنی اشاره شده جای خود را به میز غذاخوری دهد که این امر خیلی بهتر است چرا که استفاده های بیشتری مثل صرف غذا، کتابخوانی، قرار دادن بسته های مختلف را دارد. در رابطه با مسئول خدمات اتاق باید در نظر داشت که چنانچه یک میز غذاخوری در نظر گرفته نشود حتماً نیاز به یک میز مخصوص خدمات اتاق می باشد. این میز باید حتماً دارای فضای کافی در زیر و همچنین چند صندلی در اطرافش به جهت استفاده میهمانانی که قصد میل کردن غذا در اتاق را دارند، باشد. نورپردازی درون اتاق بر عهده ی معمار داخلی است. در مورد لزوم وجود چراغهای پایه دار بحث شد، اما ممکن است که برای تولید نورپردازی مناسب تر و دلپذیرتر از و نورپردازی و چراغهای اضافه دیگر نیز بهره برده شود. کنترل این چراغ ها و نور آنها باید به دقت انجام شود. ساده ترین کنترل قرار دادن یک کلید یا دو عدد از چراغ ها و یا تمام آنها را روشن می کند در کنار درب ورودی می باشد. بیشتر هتل ها و طراحانشان توجه کمی به موقعیت و نحوه ی قرار گیری این کلیدها می کنند. این امر ممکن است سبب گمراهی و سردگنی میهمان برای روشن کردن یک چراغ خاص شود. آزار دهنده ترین حالت، حالتی است که تمامی چراغ ها توسط یک کلید در کنار در روشن می شوند و سپس هر چراغ دارای یک کلید خاص می باشد. این مشکل در بیشتر هتل ها با قرار دادن یک کلید در کنار درب ورودی برای روشن کردن یک از چراغ ها و سپس قرار دادن یک سری کلید در کنار تخت برای کنترل دیگر چراغها، رفع شده است. چنانچه این امر به درستی انجام نموده ممکن است سبب شکایت مشتریان و میهمانان در مورد سردگمی در حین کار با کلیدها برای روشن کردن چراغ ها شود. این امر به ویژه در هنگام استفاده از کلیدهای دو فاز پیش می آید. این نوع کلیدها بیشتر در هتل های اروپایی استفاده می شوند و برای رفع مشکلات احتمالی از علامات گرافیکی بر روی هر کلید استفاده شده است. به اندازه کافی در مورد اتاق ها خواب با تخت خواب های دو نفره ی معمولی و تک نفره صحبت شد. نوعی دیگر  اتاق های خواب در نظر گرفته شده در هتل ها اتاق های کوچک هستند که در آنها از تجهیزاتی که هم مبل بوده و در روز نقش مبل را ایفا می کنند و هم تخت می باشند بدین معنی که بخش کف یا نشیمنگاه مبل قابل حرکت بوده و در شب امکان تبدیل شدن مبل به تخت را می دهد، استفاده می شود. در اینجا از تخت های تاشو صحبت نمی کنیم زیرا باید عنوان آخرین مورد قابل استفاده در یک هتل در نظر گرفته شوند. این نوع تجهیزات هیچگاه راحتی تخت واقعی را به دست نمی دهند. چیزی که از آن صحبت می کنیم به نوعی مربوط به قوه خلاقیت طراحان است و در اصل نوعی تخت است به همراه تمهیداتی اضافی تا بتوان از آن در هنگام نشستن به عنوان مبل نیز بهره برد. تصاویر و روشن سازی های همراه به کار رفته موارد متعددی که می توان در آنها از این نوع تجهیزات بهره برد را نشان می دهد. قصد اصلی از ایجاد اتاق های کوچک، قادر ساختن میهمان به استفاده از اتاقش به عنوان یک اتاق نشیمن واقعی است چرا که برخی از میهمانان تمایل به استفاده از اتاق خواب خود بهعنوان، اتاق کار و یا محلی برای تجمع دوستان دارند. در حقیقت پذیرفتن میهمان در چنین محلی به عنوان یک اتاق نشیمن واقعی قابل قبول تر است از نادیده گرفتن تخت هایی که ممکن است به خوبی مرتب نشده باشند. دلیل دیگر بهره گرفتن از چنین اتاق هایی می تواند، بیشتر بودن فضای نشیمن در برابر دیگر اتاق های خواب دارای یک اتاق مخصوص خواب و اتاق کوچکی برای نشیمن باشد. در اینجا باید اشاره به نحوه ی اتصال این اتاق های خواب دارای دو اتاق مجزای وصل شده به هم توسط یک درب در میان آنها کرد. پیش از رها کردن و گذر از سؤال مربوط به اتاقهای متصل به هم، معمار باید به کمک گرداننده ی هتل تعداد اتاق های دارای دربهای متصل کننده را تعیین کند. این درب ها خود به نوعی عامل انتقال صدا هستند، مگر اینکه از تجهیزات پوششی با قابلیت جذب صدا، به خوبی در آنها استفاده شده باشد. علی رغم این حقیقت که یک نصب خوب و موفقیت آمیز نیازمند نصب یک در برای هر اتاق است که بنابراین هر فضای ارتباطی دارای دو درب می باشد، این مسئله واقعیت دارد. در صورتی که بودجه اجازه دهد باید در هر جایی که امکان پذیر است از دربهای مرغوب، و در کل از درزگیرهای مناسب برای جلوگیری از انتقال صدا از یک اتاق به اتاق دیگر بهره برد. با در نظر گرفتن انتقال صدا، طرح ها و نقشه های مکانیکی باید نشان دهنده ی عدم قرار گرفتن معکوس و پشت به هم پریزهای اصلی و پریزهای تلفن باشند. این امر مشکل سازترین روش انتقال صدا از یک اتاق به اتاق دیگر است. قرار دادن پریزهای برق و تلفن به شکل معکوس و پشت به هم،  از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه است اما سیاست مناسبی در هتل ها به حساب نمی آید. پریزها برای جلوگیری از انتقال صدا باید به شکل متناوب و یک در میان قرار بگیرند. معمار باید حتماً قدرت انتقال صوت دیوارها را برای جلوگیری از انتقال صدا از یک اتاق به اتاق دیگر مدنظر قرار دهد. اگر چه این امر به هزینه های هتل می افزاید اما کاملاً مطلوب نظر است، چرا که زمانی میهمانی نسبت به این امر که هر زمان که تلفن همسایه به صدا در می آید او به سمت تلفن خود می رود اعتراض داشت. انتقال صدا از موارد مهمی است که باید در هتل ها به دقت توسط معمار مدنظر قرار گیرد. تخصیص فضا و انتصاب های طبقات برای یک هتل نوعی با 100 اتاق اطلاعات کلی و تخمین ها: ارتفاع ساختمان بر روی زمین7 طبقه فضای طبقه همکف3000متر مربع فضای طبقه میهمان نوعی1800 متر مربع تعداد اتاق های میهمان به ازای هر طبقه نوعی27 اتاق راه پله ها هر طبقه2 راه پله فضای عمومی فعال غیرفعال لابی و دفتر جلویی ـــــــــ (G)1100 راهروهای متصل ـــــــــ (G) 200 توالت مردانه به جهت میهمانان ـــــــــ (G)150 سالن استراحت و اجتماعات ـــــــــ (G)600 توالت زنانه به جهت میهمانان ـــــــــ (G)100 اتاق بازرسی اثاثیه و لباسها ـــــــــ (G)120 اتاق پیشخدمت باربر ـــــــــ (G)40 فضای انحصاری فعال غیرفعال   آرایشگاه (B)180     اقامتگاه ملازم (B)100     فضای اجاره ای فعال غیرفعال   3 انباری اجاره شده (G)2400     3 اتاق استفاده شده به عنوان انبار (B)600       فضای خدمات غذا و آشامیدنی فعال غیرفعال سالن غذاخوری اصلی (G)1500   آشپزخانه اصلی   (G)1100 نانوایی   (G)200   فضای خدمات غذا و آشامیدنی فعال غیرفعال کافی شاپ (G)800   سالن نوشیدنی و بار (G)750   اتاقهای غذاخوری خصوصی (G)750   سالن ضیافت و رقص (B)1400   راهروی سالن ضیافت و رقص   (B)450   انبار سالن ضیافت و رقص   (B)140 آبدار خانه خدمات ضیافت   (B)350 سالن غذاخوری پرسنل   (B)220 انبار مخصوص پیشخدمت   (G)400 انبارهای مخصوص نوشیدنی   (B)180 انبار چینی، شیشه و نقره جات   (B)300 اتاق دریافت   (G)180 اتاق زباله   (G) 80   فضای اتاق میهمان فعال غیرفعال تعداد 102 اتاق (T)25500   فضای اضافی ( آسانسور- راه پله و غیره)   (T)10200   فضای خدمات رسانی عمومی فعال غیرفعال دفتر مدیر   (G)140 دفتر منشی   (G)100 دفتر حسابداری   (G)150 دفتر فروش و رزرو کردن   (G)140   فضای خدمات رسانی عمومی فعال غیرفعال اتاق دستگاه فتوکپی   (G)40 اتاق رخت   (B)              350 خشکشویی(حذف 700 فوت مربع)   ــــــ توالت و رختکن مردانه   (B)            360 توالت و رختکن زنانه   (B)           360 کارگاههای نگهداری تأسیسات   (B)           400 انبار مبلمان   (B)           250 اتاق نگهداری سوابق   (B)              25 اتاق نگه داری عمومی   (B)           208 اتاق دیگ بخار   (B)           600 فضای تانک آب گرم کن   (B)           150 ذخیره سوخت   (B)            200 طاق تغییر شکل دهنده   (B)           100 اتاق کمپرسور سرد کننده   (B)           400 اتاق خنک کننده و تجهیزات گردش هوا   (B)                      200     فضای کل فعال غیرفعال فضای فعال کل 33980 فوت مربع   فضای غیر فعالی لیست شده   20800 فوت مربع فضای اضافی برای راهروها، دیواها و آسانسورهای زیرزمین   2500 فوت مربع فضای اضافی به طبقه همکف   500 فوت مربع کل فضای غیرفعال   23800 فوت مربع مجموع کل فضاها 7780فوت مربع   توضیح: (B)      زیر زمین (G):  طبقه ی همکف (T)     طبقه میهمان نوعی اهداف طراحی طبقه اتاق میهمانان تعیین موقعیت و قرار گیری: - بهره وری از نور خورشید مدنظر قرار گیرد. - بار تحمیلی باد آنالیز شود. - مطالعه پتانسیل مناظر اتاق میهمان - نشاندن سازه به نحوی که از طریق جاده قابل رؤیت باشد. - تعیین و تخمین اثرات نسبی دیداری و هزینه ساخ چیدمان های مختلف اتاق میهمان طرح طبقه : - طراحی به نحوی که اتاق ها حداقل 70 درصد فضای کل طبقه را اشغال کند. - قراردادن آسانسورها و راه پله ها در موقعیت های داخلی بجای دیوارهای بیرونی - تکمیل و توسعه ی نقشه ی راهرو به نحوی که در حرکت میهمانان به راحتی انجام شود. - در اختیار قرار دادن لابی آسانسور در نیمه سازه. - قراردادن ماشین های خودکار سرویس دهی نزدیک آسانسورهای عمومی - در نظر گرفتن آسانسور خدمات، انبار البسه و مجاری دفع زباله - طرح راهروها با پهنای حداقل 5/1 متر و پهنای مناسب 6/1 متر - طراحی و قراردادن اتاق های میهمان با فاصله حداکثر 5/4 تا پله های خروج. - طراحی پشت به پشت اتاقهای میهمان برای صرفه اقتصادی لوله کشیها - قراردادن اتاق های میهمان مخصوص معلولین در طبقات پایینی و نزدیک به آسانسورها طراحی طبقات اتاق میهمان، که گاهاً 3 ربع یا بیشتر کل هتل را تشکیل می دهند . سوئیتها یک راه اصلی که بر اساس آن هتل ها می تواند روشهای مختلفی از آسایش و سازگاری را در اختیار بگذارند، گنجاندن تعداد سوئیت اتاق مهمان در ترکیب اتاق هاست. یک سوئیت به سادگی تحت عنوان یک اتاق نشیمن متصل به چند اتاق خواب تعریف می شود. هتلهای بزرگتر، مکرراً از سوئیتهای سلسله مراتبی بهره می برند، که از اتاقهای تک شونده دارای اتاقهای غذاخوری یا همایش و چندی اتاق خواب گسترش می یابند. سوئیتهای هتل که در حدود 10 درصد کل اتاقهای مهمان هتل را تشکیل می دهند، معمولاً در طبقات بالاتر برج قرار داده می شوند اما ممکن است به شکل افقی و در شرایط غیرمعمول مجتمع شوند. برای مثال، ممکن است که از سوئیت ها برای پر کردن دهنه های سازه ای بزرگتر یک طبقه بهره گرفته شود. در خلال 10 سال گذشته، تمهیدات متعددی به سوئیت های هتل افزوده شده اند. یکی از این تمهیدات گنجاندن خدمات دربانی در طبقات بالاتر اتفاق می افتند، یعنی جائیکه پرسنل پیش غذاهای سبک را سرو می کنند و یا نوشیدنی می فروشد و روزنامه در اختیار قرار می دهند. در دیگر هتلها، این خدمات، شامل دربانی و پذیرش ممکن است گسترش یافته به نحوی که میهمانی که در طبقه مخصوص کلوپ و سوئیت ها و یا برج اقامت دارد بدون نیاز به رفتن به بخش پذیرش لابی اصلی که ممکن است شلوغ باشد، بتواند عملیات پذیرش را در عملیات مربوطه انجام دهد. از جمله دیگر تمهیداتی که ممکن است در استراحتگاههای کلوپ برج گنجانده شوند می توان به فضایی برای دربان، خدمات پذیرش، یک دفتر، یک سالن تماشای تلویزیون و یا استراحت کوچک، یک اتاق کنفرانس و یک سالن اجتماعات و استراحت بزرگ برای استفاده به جهت صرف صبحانه، چای عصرانه و نوشیدنی اشاره کرد. برنامه فیزیکی طرح بر اساس برنامه ریزی و طراحی هتل نشریه شماره 143 معاونت امور فنی و تحقیقاتی و معیارهای فنی برنامه و بودجه اداری       متر مربع تعداد جمع اتاق معاون 1 18 1 18 اتاق معاون 2 15 1 15 اتاق مدیریت 25 1 25 اتاق منشی 20 1 20 آبدارخانه 10 1 10 بایگانی و تدارکات 20 10 20 حسابداری 12 1 12 سرویس بهداشتی زنانه 11 1 11 سرویس بهداشتی مردانه 11 1 11 لابی   متر مربع تعداد جمع اتاق چمدان 12 1 12 پیشخوان 25 1 25 نشیمن و سیرکولاسیون 462 1 462 تلفن ها 2 4 8 فروشگاه ها 12 7 84 بانک 65 1 65 آژانس هواپیمایی 62 1 62 فضای کارکنان   متر مربع تعداد جمع نگهبانی و کارت زنی 12 1 12 رختکن و دوش و سرویس مردانه 35 1 35 رختکن و دوش و سرویس­زنانه­کارکنان 35 1 35 غذاخوری مردانه 36 1 36 غذاخوری زنانه 36 1 36 کریدور 50     خانه داری   متر مربع تعداد جمع خانه داری 53 1 53 اتاق وسایل گمشده 12 1 12 اتاق خانه دار 12 1 12     رختشویخانه   متر مربع تعداد جمع اتاق رختشویی 11 1 11 اتاسق مسئول 12 1 12 اتاق ملحفه کثیف 73 1 73 انبار پارچه 12 1 12   تأسیسات و پارکینگ   متر مربع تعداد جمع موتور خانه 110 1 110 کارگاه نجاری 18 1 18 کارگاه برق 18 1 18 کارگاه رنگ کاری 19 1 19 انبار 9 1 9 کارگاه مهندس تعمیرات 15 1 15 کلید سازی 12 1 12 پارکینگ 1374 1 1374 ورزشی   متر مربع تعداد جمع هال ورودی 100 1 100 اطلاعات و پذیرش 13 1 13 فضای تحویل کفش 35 1 35 رختکن و کمد 52 1 52 سرویس های بهداشتی و دوش 56 1 56 استخر 388 1 388 سونای خشک 20 1 20 سونای بخار 25 1 25 فضای کارکنان 26 1 26 انبار 13 1 13 سرویس بهداشتی 12 1 12 رختکن کارکنان 17 1 17 اتاق خوابها   متر مربع تعداد جمع یک نفره 30 20 600 دو نفره یک تخته 32 30 960 دو نفره دو تخته 34 20 68 دوبل دوبله 36 15 540 سوئیت 45 13 545 کریدور 1740     هال ورودی و قسمتهای خدماتی 2400             آشپزخانه   متر مربع تعداد جمع سردخانه بالای صفر 12 1 12 سردخانه پایین صفر 12 1 12 سردخانه زباله 6 1 6 انبار 16 1 16 سبزیجات 16 1 16 شیرینی پزی 15 1 15 کباب پزی 22 1 22 فضای آماده سازی و پخت 69 1 69           متر مربع تعداد جمع کافی نت 50 1 50 سرویس بهداشتی زنانه 24 1 24 سرویس بهداشتی مردانه 24 1 24 نماز خانه زنانه 33 1 33 نمازخانه مردانه 33 1 33 تریا 170 1 170 رستوران 251 1 251 سنتی 160 1 160 سالن جشن 350 1 350 سرویس بهداشتی زنانه 30 1 30 سرویس بهداشتی مردانه 30 1 30 فضای سیرکولاسیون 200 1 200         مشخصات هتل پنج ستاره بر اساس فرم درجه بندی هتل های کشور 1) هتلهای پنج ستاره به صورت اعم می بایستی حداقل 2500 متر مربع زمین را دارا باشد مگر در مواردی که کارشناسان مربوطه نسبت به تقلیل یا افزایش متراژ نظر دهند. 2) در این گونه هتلها تعداد اطاقهای مهمانپذیر نبایستی از 100 اطاق کمتر باشد. 3) هتل های پنج ستاره می بایستی دسترسی مستقیم به گذر با حداقل عرض 15 متر را دارا باشند. 4) هتلهای پنج ستاره باید از مکانهای همانند تعمیرگاههای بزرگ، پمپ بنزین، مراکز نظامی، بیمارستانها و مدارس که عملکرد متباین با عملکرد هتل را دارا می باشند فاصله مناسب را داشته باشد. 5) حداکثر قابل احداث در هر طبقه به میزان 60 درجه تعیین شده است که این نسبت با در نظر گرفتن طرح تفضیلی و جامع هر منطقه قابل تقلیل خواهد بود. 6) حداقل نیمی از فضای غیر مسقف می بایستی به فضای سبز اختصاص داده شود. 7) برای تأمین پارکینگ مورد نیاز جهت هتل های پنج ستاره ضوابط طرح جمع و تفضیلی محل احداث بنا ملاک عمل خواهد بود ولی در صورت عدم وجود طرح های تفضیلی جامع می بایستی برای هر اطاق مهمانپذیر 5 واحد پارکینگ در نظر گرفته شود. 1-8) ورودی پارکینگ هتلها از معابر یک راه ورودی خواهد بود. مگر در زمینهایی که مجاورت گذر آنها از 20 متر بیشتر باشد. 2-8) حداقل ارتفاع برای ورودی پارکینگ 2 متر در نظر گرفته می شود. 3-8) در صورت احداث پارکینگ در زیرزمین دسترسی مستقیم به طبقات هتل ( راه پله و آسانسور) الزامی است. 4-8) عرض ورودی به پارکینگ هایی که 20 واحد محل پارک در آن تعبیه شده حداقل 5/3 متر می باشد و از 20 واحد به بالا عرض رمپ ورودی 5 متر در نظر گرفته می شود. 5-8) عرض رمپ در محل های که امکان ورود و خروج آن در دو طرف بنا میسر است می توان برای پارکینگ های بالای 20 واحد نیز همان 5/3 متر را ملاک عمل قرار دارد. 6-8) فضای لازم جهت پارک هر اتومبیل 5*3 پیش بینی می شود و فضای پارک دو اتومبیل در مجاورت هم 5*5 پیش بینی خواهد شد. عرض مسیر ورودی جهت چرخش به پارکینگها نیز بایستی 5 متر در نظر گرفته می باشد. 7-8) تأمین پارکینگ در فضای باز برای هر اتومبیل 5*3 متر در نظر گرفته می شود. 8-8) در صورت وجود سالن های اجتماعات، جشنها، کنفرانس علاوه بر تعداد پارکینگ های مذکور در بند (7) متناسب با ظرفیت سالنها، پارکینگ مازاد پیش بینی شود. 9) در نظر گرفتن در ورودی عریض و چشمگیر و متمایز، با امکان توقف اتومبیل های پیاده و سواره کردن مسافرین از الزامات هتل های پنج ستاره می باشد. 1-10) ورودی و لابی هتل می بایستی دارای کانتر پذیرش- اطلاعات- رزرو اطلاق و صندوق مجهز به سیستم کامپیوتری باشد. 2-10) ورودی و لابی هتل می بایستی دارای صندوق امانت- اطلاق نگهداری موقت چمدانهای مهمانان- محل انتظار- سالن نشیمن با امکان پذیرایی نوشیدنیهای سرد و گرم- محل تماشای تلویزیون و سرویس های مجزای زنانه و مردانه باشد. 3-10) حداقل لابی ( سالن نشیمن) به ازای هر اطلاق 2 متر مربع در نظر گرفته می شود. که این متراژ نبایستی از 200 متر مربع بصورت کل کمتر باشد. 4-10) تلفن عمومی و تلفن مخصوص تماس های راه دور با احتساب یک کابین برای هر کدام در سرسرای هتل در نظر گرفته می شود. 11) برای امور اداری که مشتمل بر اطلاق مدیریت- معاون- حسابداری کارگزینی و غیره خواهد بود طبقه همکف با یک طبقه اختلاف در نظر گرفته می شود. 1-12) برای رستوران هتل می بایستی فضای مناسب دارای پنجره نور مستقیم و به متراژ حداقل 8/1 متر مربع به ازای هر اتاق در نظر گرفته شود. 2-12) در هتل هایی که رستوران علاوه بر سرویس دهی به مهمان های هتل از افراد غیر نیز پذیرایی می شود می بایستی فضایی بزرگتر و متناسب تر و نیز با امکان دسترسی مستقل از گذر علاوه بر داخل هتل در نظر گرفته می شود که امکان دسترسی نمی بایست باعث اختلال و مزاحمت برای داخل هتل و فضاهای آن گردد. 3-12) علاوه بر رستوران، مشخصات بند فوق وجود رستورانهای سنتی و اختصاصی نیز می بایستی در هتل پنج ستاره لحاظ گردد. 13) آشپزخاته هتل های پنج ستاره باید مجهز و شامل قسمتهای مختلف آماده سازی، تهیه غذاهای سرد و گرم و شستشوی ظروف وفق مقررات بهداشتی بوده و دارای پنجره و ارتفاع متناسب باشد و در عین حال حداقل فضای آشپزخانه نسبت به سطح رستوران می بایستی 60% یا بیشتر لحاظ گردد. 14) وجود آبدارخانه متناسب با سطح رستوران الزامی است. 15) فضای فیلتر بین آشپزخانه و رستوران جهت جلوگیری از پخش بو و صدای داخل آشپزخانه می بایستی پیش بینی گردد. 16) سرویس های بهداشتی زنانه و مردانه با پیش (فیلتر) به تعداد متناسب با ظرفیت سالن های غذاخوری در مجاورت سالن ها می بایستی در نظر گرفته شود. 17) پیش بینی فضایی جهت احداث چایخانه یا کافی ش

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 25 مهر 1391برچسب:هتل,هتل مازندران,مطالب هتل, توسط هادی(ماهان)پورآخوند
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی :